Het was een inzicht dat me ineens tijdens het wandelen te binnen schoot. Een burn out is als een blokkentoren die in elkaar stort. Maar het herstel betekent niet diezelfde toren weer opbouwen…

Toen ik een beetje bijgekomen was van de schrik, nadat mijn toren ingestort was begin 2016, volgde een proces waarin ik al die blokjes een voor een ging onderzoeken: Is dit iets dat bij mij hoort? Of is dit ballast? Omdat het automatisme niet langer werkte, werd ik gedwongen alles onder de loep te nemen. En toen volgde een soort schiftingsproces: van welke mensen, taken, werk, gewoontes moet ik afscheid gaan nemen? En ik moest op zoek naar nieuwe input: wat had ik juist wel nodig?

Allemaal glorie halleluja?

Herstellen van je burnout betekent dus niet weer de toren opbouwen met dezelfde blokjes, maar iets heel nieuws gaan beginnen. Het is dan ook logisch dat je niet meer dezelfde wordt na je burn out. Dat dit helemaal niet erg is, had ik al eerder ontdekt. Sterker nog, hoewel ik het liever op een andere manier had geleerd, ontdekte ik een betere versie van mezelf. Toch is dat niet het hele verhaal. Alsof het na een burn out allemaal glorie halleluja is. Er zit namelijk wel degelijk een litteken, of nee, misschien eerder een soort beurse plek. Je hoeft er maar even op te duwen en ja hoor, het doet nog steeds pijn. 

Burn out trap

Het is alweer vier jaar terug dat de eerste tekenen van een burn out zich bij mij aandienden. Ik liep al lange tijd op mijn tenen, maar ik trapte ook vol in de ‘burn out trap’. In plaats van een stapje terug te doen, ging ik juist nog harder mijn best doen. Meer overuren draaien, minder pauzeren, werk mee naar huis nemen… Ach ja, de bekende riedel die dus uiteindelijk in maart 2016 leidde tot mijn onvermijdelijk burn out. Er volgde een proces van vallen en opstaan, veel rust en wandelen, introspectie, coachingsgesprekken en veel steun van lieve mensen om mij heen. Ik hervond mijn draai en gooide mijn werkende leven over een andere boeg. Dat bleek een goede zet.

Een optater

En nu? Ik ben happy met hoe het gaat. Heb een eigen bedrijfje opgezet dat goed loopt. En toch moet ik alert blijven, want ja, er is een beurse plek. Ik heb heb nu zo’n rustig en overzichtelijk leven voor mezelf gecreëerd dat ik me soms afvraag of ik ooit nog kan functioneren in hectiek. Nu ben ik nooit een adrenaline junkie geweest, maar de kleinste dingen kunnen er al voor zorgen dat ik in de stress schiet. Zal mijn hoofd dan toch letterlijk een optater gehad hebben? Wat gebeurt er eigenlijk in je hersenen als je burn out raakt? Waarom maakt het me zo intens moe als ik in een rumoerige ruimte een gesprek probeer te volgen?

Karakter of?

Het is soms lastig te onderscheiden wat bij mijn karakter hoort, en wat bij het litteken dat ik heb opgelopen. Soms probeer ik me te herinneren hoe ik was als kind, of later als student. Kon ik toen tig bordjes in de lucht draaiende houden? Nee. Ook toen al niet. Al probeerde ik het natuurlijk wel. Meedoen met de rest, om dan vervolgens thuis uitgeteld op mijn bed te ploffen. Ik ben altijd al introvert geweest. Gevoelig ook. Iemand die liever met een persoon rustig een inhoudelijk gesprek voert, dan die met jan en alleman een praatje aanknoopt.

Geen tig ballen in de lucht

Dus, ja, karakter of beurse plek? Waarschijnlijk een beetje van allebei. En die beurse plek? Daar moet ik vooral niet te vaak op duwen. Wat wel? Een beetje lief zijn voor mezelf, en mezelf niet gaan vergelijken met anderen. Toen ik pas met iemand sprak die in mijn ogen heel veel ballen in de lucht houdt (en waar ik toch wel een tikkie jaloers op ben), zei ze tegen mij: ‘Jij houdt misschien geen tig ballen in de lucht, maar twee grote. Het lijkt misschien minder, maar heeft hetzelfde gewicht.’

Het raakte me. Het gaat niet om de ballen, maar om het gewicht. Op die gedachte ga ik nog even kauwen…

1 reactie

  1. Gonja Hikspoors op december 11, 2019 om 4:21 pm

    Mooi verwoord en voor mij en voor vele mensen die ik spreek heel herkenbaar! dank je wel en groet Gonja

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.