quarantaine

Het is natuurlijk een beetje naïef om te denken dat als je maar netjes je handen wast, in je elleboog niest en je mondkapje op doet, het gemene coronamonster wel aan je deur voorbij gaat. Toch dacht ik het. Maar hé: surprise…

Want, nee, niet mijn man die toch een paar keer per week door met-tieners-gevulde-gangen rondloopt op zijn school, kreeg het. Ook niet mijn twee kinderen die graag boven op de lip van vrienden en vriendinnen de laatste Tiktok-filmpjes kijken. Nope… ik was het, die al in geen tijden mensen zie, tenzij op 1,5 meter afstand en in de buitenlucht. Ik, die braaf al mijn werk via een schermpje doe, en om de haverklap mijn handen was…

Beter worden in ziek-zijn

Je hebt mensen die een ziekte gedwee over zich heen laten komen. Of die nuchter constateren: ‘Goh, wat vervelend. Nou ja, over een week is het weer voorbij.’ Bij beide categorieën hoor ik niet. Als ik ziek ben, komen er allerlei onplezierige krachten los, en ja: dat is tamelijk kinderachtig. Dus ik heb bedacht dat ik wat beter wil worden in ziek-zijn. 

Een eerste stap is dit lijstje met do’s en don’ts, die ik een beetje via trial and error heb verzameld. Wellicht kun jij er ook je voordeel mee doen als je ziek, zwak en misselijk op de bank hangt (al wens ik dat natuurlijk niemand toe…).

Wat moet je NIET doen (in quarantaine)?

  1. Ga niet op zoek naar die !@#$%^ die jou besmet heeft met dat verdraaide virus – Het idee dat iemand verantwoordelijk is voor jouw ziek-zijn, is venijnig. Nu wordt dat hele zoeken-naar-een-schuldige bij corona nog eens versterkt door een eindeloze reeks aan vragen die je krijgt voorgeschoteld via het GGD bron- en contactonderzoek. Maar het is: ‘boeie’ (zoals mijn 13-jarige zoon zou zeggen). Ziek is ziek. Of dat nu is aan komen zeilen via een rondvliegend spuugdeeltje van iemand die zijn verhaal net iets te enthousiast deed, of het gevolg is van je duim die je plantte in een restje snot van de vorige persoon die boodschappen deed met het winkelkarretje dat jij nu voor je duwt… (jak). Het is gewoon pech.
  2. Ga niet googlen wat corona allemaal voor (langdurige) gevolgen voor je gezondheid heeft – Het is een rare tic waar we volgens mij allemaal in meer of mindere mate last van hebben. Als je iets mankeert, is onze eerste neiging om te gaan googlen. Niet doen. Gewoon niet doen. Je wordt er 9 van de 10 keer alleen maar somber en ongerust van. 
  3. Vermeld niet op sociale media dat je corona hebt – Het was waarschijnlijk het effect van de watten in mijn hoofd, maar in een vlaag van verstandsverbijstering deelde ik op sociale media iets over mijn ziek-zijn, testverhaal en uitslag. Dan moet je niet gek staan te kijken als vervolgens je telefoon op tilt slaat en er een stroom aan goedbedoelde en bezorgde Whatsappberichtjes loskomt die je dan allemaal met je lamlendige zieke hoofd moet gaan beantwoorden. Niet handig. Laat liever een selectief gezelschap weten hoe het met je gaat en wat je evt. nodig hebt. 
  4. Vind jezelf niet zielig – Als je dan met je zieke hoofd in je kamertje ligt (in mijn geval moest ik in isolatie, omdat ik als enige thuis positief getest was), is het verleidelijk om jezelf heel zielig te vinden. Maar dat ben je natuurlijk niet. Of wel, maar dan maar een klein beetje. Want iedereen is namelijk weleens ziek. En daarbij: je hebt ziek èn ZIEK. En zeg eens eerlijk, vaak zijn we gewoon ziek. Niet ZIEK (dit geldt natuurlijk niet voor mensen die ZIEK zijn. Die mogen zich heel zielig voelen, al zijn zij waarschijnlijk te ZIEK om zich zielig te voelen). 
  5. Wees iets minder mindful – Als je je ziek voelt, ben je op een bepaalde, maar niet zo heel handige manier, heel erg in het hier en nu. Namelijk het hier en nu van je akelig, verdrietig, hoofdpijnerig en ellendig voelen. Wees dan voor een keertje maar liever wat minder mindful en bedenk: dit gaat ook weer voorbij. 

Wat moet je WEL moet doen (in quarantaine)

  1. Zorg dat je het volgende binnen handbereik hebt: een fijn bed, een grote box met tissues, een gevuld glas water, een heleboel paracetamol, een telefoon – Een paar dingen zijn vrij essentieel als je ziek bent, dus zorg dat je het binnen handbereik hebt, zodat je niet onnodig met je zieke lijf de trap hoeft op- en af te strompelen. (O ja, die telefoon kan ook gewoon uit. Of op zacht. Maar in mijn geval was het heel troostend om even muziek te luisteren in mijn isolatiekamertje).
  2. Pak hulp die je krijgt aangeboden met beide handen aan – Een lieve en leuke bijkomstigheid van ziek-zijn, is dat er van verschillende kanten hulp wordt aangeboden. Zet je trots opzij, en aanvaard de hulp met dankbaarheid. Een tas met boodschappen, of een stapel pannenkoeken kan net het verschil maken tussen je nog beroerder voelen, of weer een beetje licht zien aan het einde van de tunnel.
  3. Bekijk de situatie per moment – Ziek-zijn is onhandig, komt altijd op het verkeerde moment en gooit alles in de war. We zijn er daarom het liefst zo snel mogelijk weer vanaf. Maar jij gaat niet over die planning. Dus ga niet roepen: ‘Overmorgen ben ik er weer hoor!’ Bekijk het per moment. Beter worden gaat in stappen, en is zeker bij corona een grillig proces.
  4. Slaap zoveel je kunt – Ik denk steeds vaker: Slapen is eigenlijk de oplossing voor alles. (Misschien moet ik daar nog maar eens een boek over schrijven ;)). Ben je moe? Ziek? Uitgeblust? Inspiratieloos? Heb je ruzie? Ben je alles zat? Ga slapen! Na een goede nacht (of middagdut) ziet alles – nou ja: veel – er weer beter uit. 
  5. Zeg verplichtingen af en ziek goed uit – Zet maar gerust een streep door alles wat je gepland hebt de komende tijd. Een flinke coronagriep is geen grapje. Dus geef jezelf de ruimte om daar goed van te herstellen. Zonder druk.
  6. Bonustip – En hier nog mijn ultieme opkikker-tip: Kijk een Bollywoodfilm! Er is iets in die magische, kleurrijke, over-de-top films die je een enorme boost geven. Ik denk dat het komt door de combinatie van drama en plezier. Waar een Hollywood feel-good-film vaak de bocht uit vliegt door te zoetsappig te zijn, vind je in Bollywoodfilms net de juiste dosis drama en ellende, waardoor de balans zoet-zuur klopt. Ik keek bijvoorbeeld deze heerlijke feelgoodfilm (gebaseerd op een waargebeurd verhaal overigens!):

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.